تکنولوژی

شبکه‌سازی کامپیوترها به‌صورت بیسیم

وایرلس

تکنولوژی ارتباطات بیسیم نسخه‌ای مدرن از شبکه‌سازی کابلی است که برای اتصال دستگاه‌های دیجیتال به یکدیگر بکار می‌رود. امروز از فناوری وایرلس هم در منازل و هم درکسب‌وکارها استفاده می‌شود.

انواع فناوری‌های شبکه بیسیم

بسیاری از تکنولوژی‌های ارائه‌شده، از شبکه‌های بیسیم در مصارف مختلف پشتیبانی می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • وایفای: بیشتر در شبکه‌های خانگی به‌عنوان فناوری هات اسپات وایرلس بکار گرفته می‌شود.
  • بلوتوث: در دستگاه‌های با منبع تغذیه پایین استفاده می‌گردد.
  • 3G/4G: اینترنت سلولی یا اینترنت همراه
  • اتوماسیون خانگی: استانداردهایی چون ZigBee و Z-Wave

تکنولوژی‌های دیگری چون 5G و یا Li-Fi که در آینده عرضه می‌شوند همچنان تحت برنامه‌نویسی و ارائه می‌باشند.

مزایای استفاده از شبکه بیسیم

در مقایسه با شبکه‌های کابلی مزایای بسیاری چون قابل حرکت بودن و حذف ظاهر کابلی ناخوشایند را به همراه دارند اما شامل معایبی نیز هستند مانند مسائل امنیتی بیشتر یا تداخل رادیویی.
بااین‌حال شبکه‌های خانگی و اتصال به اینترنت از طریق بیسیم موجب به وجود آمدن مکان‌ها و ابزارهایی گردیده‌اند که قبلاً وجود نداشت. ساعت‌ها، یخچال‌ها و بسیاری دستگاه‌های شخصی دیگر نیز امروزه با قابلیت ارتباط بیسیم ساخته می شوند.

سخت‌افزارهای شبکه وایرلس

برای ساخت شبکه بیسیم به تجهیزات سخت‌افزاری مخصوصی نیاز است. دستگاه‌های پرتابل مانند گوشی‌ها و تبلت های با قابلیت فرکانس رادیویی وایرلس، روترها و توسعه‌دهنده‌های شبکه از جمله این محصولات هستند.

اما وایرلس چطور عمل می‌کند؟

تکنولوژی‌های بیسیم از امواج رادیویی یا مایکرو برای برقراری کانال ارتباطی میان کامپیوترها استفاده می‌کنند. دانستن کلیه اطلاعات فنی مانند پروتکل‌ها در پیکربندی یک شبکه نیاز نیست و تنها با درک مسائل پایه می‌توان از بسیاری از مشکلات پیش رو جلوگیری کرد. در ویدئوی زیر می‌توانید نحوه عملکرد وایفای را مشاهده نمایید:

بازگشت به لیست