تکنولوژی

نگاهی اجمالی به سوئیچ‌های اترنت

نگاهی اجمالی به سوئیچ های اترنت

در دنیای موبایل امروزی همه‌چیز در جهت گسترش شبکه‌های بی‌سیم پیش می‌رود؛ بااین‌وجود داشتن ساختاری کابلی که امکان راه‌اندازی و نگه‌داری آن فراهم باشد امری ضروری است. در اکثر مواقع این پروسه می‌تواند به دلیل نیاز به تجهیزات، دانش تخصصی و عیب‌یابی پرهزینه باشد اما ماندگاری و امنیت، فاکتوری کلیدی است که باید در نظر بگیرید. یکی از راه‌کارهایی که برای ایجاد شبکه‌ کابلی باثبات و پایدار وجود دارد به‌کارگیری از سوییچ‌های اترنت است.

اصول اولیه

سوئیچ شبکه ابزاری برای اتصال میان سیستم‌ها و تجهیزاتی است که تمایل دارید به اشتراک داده میان آن‌ها بپردازید. درواقع می‌توان گفت که به‌عنوان رابطی برای مسیردهی ترافیک به مکان صحیح عمل می‌کند. به‌طور خلاصه درصورتی‌که داده‌ای تلاش کند از یک منبع خارجی به یکی از دستگاه‌ها وارد شود ابتدا سوئیچ آن را بررسی کرده و پس از اطمینان از درستی مقصد آن را به دستگاه موردنظر می‌فرستد در غیر این صورت به روتر فرستاده می شود تا صحت این اطلاعات مشخص گردد.

بر اساس مدل OSI سوئیچ‌ها در لایه‌های لینک داده یا لایه‌های شبکه متفاوتی وجود دارند: لایه 2 و لایه 3.

سوئیچ‌های لایه 2 معمولاً قیمت پایین‌تری دارند و از آدرس فیزیکی دستگاه یا مک آدرس استفاده می‌کنند. MAC table مخزنی برای آدرس‌های فیزیکی است. هنگامی‌که دستگاهی یک سری از اطلاعات را ارسال می‌کند، نشانی و پورت مربوطه توسط سوئیچ ثبت می‌شود. MAC table به‌عنوان مرجعی برای اطمینان از این ارسال داده و شناختن آدرس‌ها بکار گرفته می‌شود. این مسئله در کاهش ترافیک بسیار مؤثر است زیرا سوئیچ با حجم عظیمی از داده روبرو نخواهد شد.

سوئیچ‌های لایه 3 دارای قابلیت مشابه هستند و به روشی مشابه سوئیچ‌های لایه 2 عمل می‌کنند. آن‌ها می‌توانند میان سابنت و VLAN های مختلف موجود بر روی شبکه داخلی مسیردهی کنند که از این طریق بار زیادی از روتر کاسته خواهد شد.

انواع سوئیچ

انتخاب سوئیچ می‌تواند بسیار پیچیده باشد اما با شناخت انواع مختلف سوییچ به‌آسانی می‌توانید بر اساس نیاز خود آن‌ها را خریداری نمایید. دو نوع سوئیچ اترنت وجود دارند: غیر مدیریتی، مدیریتی/هوشمند.

  • غیر مدیریتی: این سوئیچ‌ها بسیار ساده هستند. به دلیل مقرون‌به‌صرفه بودن، عدم نیاز به دانش تخصصی و راه‌اندازی آسان اغلب توسط مشتریان خانگی خریداری می‌گردد. همان‌طور که از نامش نیز پیداست برای پیکربندی و مدیریت آن نیاز به استفاده از برنامه خاصی نیست و با خارج کردن از جعبه دستگاه می‌توانید از آن استفاده نمایید. ازجمله سوئیچ‌های دی-لینک که در این دسته قرار می‌گیرند می‌توان مدل‌های DGS-1016A و DGS-1024A را نام برد.
  • مدیریتی/هوشمند: این سوئیچ‌ها امکان کنترل هرگونه بخشی را فراهم می‌کنند و تنظیمات مختلفی برای اولویت‌بندی ترافیک، تعیین سطح دسترسی و شخصی‌سازی در اختیارتان قرار می‌دهند. معمولاً برای سیستم‌های نظارتی و تلفن‌های تحت شبکه بهینه‌سازی شده‌اند. با توجه به نیاز به دانش فنی برای نصب و مدیریت آن در سازمان‌ها و کسب‌وکارها بکار می‌روند. DGS-1210-28P و DGS-1210-52P دی-لینک سوئیچ‌های هوشمندی هستند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

هر شخص نیاز متفاوتی از شبکه را تجربه می‌کند و هر سازمانی به تعداد پورت‌های متفاوتی نیاز دارد؛ بنابراین با تهیه فهرستی از نیازهایتان می‌توانید شبکه‌ای امن‌تر، قابل‌دسترسی‌تر و با عملکرد کیفی مناسب داشته باشید.

همچنین در هنگام خرید سوئیچ باید عوامل مختلفی چون ابعاد، کیفیت، سرعت و … را در نظر بگیرید که می‌توانید از مقاله زیر اطلاعاتی را در این زمینه کسب نمایید:

سوئیچ اترنت چیست؟

بازگشت به لیست